Onderhoudsbeurten

Onderhoudsbeurten

Eén van de belangrijkste eisen aan een auto is betrouwbaarheid en bedrijfszekerheid. Niets is zo vervelend als een auto die je in de steek laat.


Want dat gebeurt altijd op het verkeerde moment. Wat er precies moet gebeuren en hoe vaak, dat is door de fabrikant vastgelegd in onderhoudsvoorschriften en onderhoudsintervallen. Er zijn trouwens meer goede redenen om het onderhoud niet te verwaarlozen. Een goed onderhouden auto (ingevuld onderhoudsboekje!) levert bij inruil meer op of is makkelijker te verkopen.


Ook veiligheid speelt een rol. Verouderde remvloeistof veroorzaakt een langere remweg. En versleten banden of defecte verlichting kunnen ook levensgevaarlijk zijn.


Onderhoud kunnen we onderverdelen in vier categorieën:
1. Vaste inspecties

Hierbij kun je denken aan minimaal jaarlijks motorolie en oliefilter vervangen en controle van belangrijke vloeistoffen.


Of bijvoorbeeld een jaarlijkse carrosseriecontrole.


2. Tijd- of kilometergebonden inspecties

Zoals bijvoorbeeld een multiriem of een distributieriem, die bij een bepaalde leeftijd of kilometerstand (wat het eerst bereikt wordt) vervangen moeten worden.


3. Slijtagereparaties

Hieronder vallen bijvoorbeeld de vervanging van remblokken en remschijven of de koppeling. Als versleten remblokken niet tijdig opgemerkt worden ontstaat er gevaar voor de veiligheid (wegvallen remwerking) en voor de portemonnee omdat de remschijven nu ook beschadigd kunnen raken en vervangen moeten worden.


4. Onvoorziene reparaties

Zoals bijvoorbeeld een lekke waterpomp of een defecte aandrijfas.


Wat is het verschil tussen een kleine en een grote beurt?

Dit is per auto verschillend. De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na een interval van bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, wat het eerst bereikt wordt. De interval verschilt ook per auto. Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet. Het is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” of standaard onderhoudsbeurt met extra werkzaamhheden.


Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.


Dit zijn een aantal van die extra werkzaamheden die periodiek uitgevoerd dienen te worden , afhankelijk van merk en type:


  • Vervangen van de brandstoffilters
  • Vervangen van het luchtfilter
  • Vervangen van het LPG-fliter, indien van toepassing
  • Aftappen van water in brandstoffilters (diesel)
  • Controleren van airbags en gordelspanners
  • Uitlezen van de foutmeldingen in het motormanagement
  • Verversen van versnellingsbakolie of vloeistof in de automatische transmissie
  • Vervangen van de distributieriem
  • Vervangen van de multiriem of V-snaar
  • Vervangen van de bougies
  • Vervangen en afstellen van de contactpunten
  • Verversen van de remvloeistof
  • Airco reinigen/controleren/bijvullen
  • Klepspeling controleren/afstellen
  • Schoonmaken van inlaatopeningen voor ventilatie
  • Remreinigings beurt

TIP: Zorg dat uw auto op tijd onderhoud krijgt om problemen te voorkomen