Audi A4 Avant waterpomp kapot

Een waterpomp is een begrip in de motorentechniek. Het koelsysteem van de meeste moderne verbrandingsmotoren maakt gebruik van het circuleren van water via een radiateur. De waterpomp zorgt ervoor dat het water rondgepompt wordt in het systeem. De waterpomp zit in de meeste gevallen op de Multiriem (ook wel V-snaar genoemd). Zodra de motor wordt gestart gaat de waterpomp lopen en ontstaat er de mogelijkheid om de motor te koelen. Een koelsysteem bij een voertuig zorg ervoor dat de motor niet te warm wordt. Koelwater word door kanalen langs de motor gepompt om de warmte van de motor weg te nemen.



Een koelsysteem op basis van waterkoeling heeft 5 hoofd onderdelen:


  1. Reservoir
  2. Radiateur
  3. Thermostaat
  4. Ventilator
  5. Waterpomp

We kregen een Audi A4 binnen met problemen, de klacht was dat de auto telkens aan de kook sloeg en constant koelwater verloor.


De diagnose die we gesteld hebben is dat de waterpomp defect was, deze hebben wij gedemonteerd, en hier uit bleek dat het schoepenwiel van de waterpomp afgebroken was, en dus niet zorgt voor de circulatie van het koelwater.


De waterpomp van de audi A4 gedemonteerd

Hier de scheuren te zien in het schoepenwiel van de waterpomp

Het schoepenwiel afgebroken in 3 stukken

De oorzaak van de kapotte waterpomp is achterstallig onderhoud, achteraf bleek dat de distributieriem en waterpomp 20.000km over de voorgeschreven vervangingstermijn waren.


Gelukkig is hierdoor niet meer motorschade ontstaan, zoals een distributieriem die breekt. Dit had voorkomen kunnen worden, wilt u advies over de distributieriem en waterpomp, vervangingsperiode, of een offerte willen voor tijdig laten vervangen?


Dit kan via onze module op onze website, of u kunt langskomen of telefonisch offerte opvragen.



"“Wij denken niet in problemen, maar in oplossingen!”