Nissan 350Z 3.5 V6 Klepdeksel bout gebroken

25 februari 2014 by Michael van den Broek


De Nissan 350Z is een automodel van Nissan in het segment van de sportcoupés. De auto kwam in de Verenigde Staten uit in 2002 en is in 2003 geïntroduceerd op de Europese markten.


De 350z voor inspectie op de brug

De huidige generatie is de vijfde van de 350Z. De 350Z is een tweepersoons sportcoupé die ontwikkeld is in het gedachtegoed van de 240Z, het gerenommeerde model dat in de jaren zeventig van de 20e eeuw historie schreef in verschillende autowedstrijden. Ook de 350Z heeft sinds de introductie van zich laten spreken in verschillende internationale autowedstrijden.


In Nederland wordt de 350Z standaard geleverd met een 3,5 liter V6 handgeschakelde schakelbak.


De 350Z heeft een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur. In de sprint heeft de 350Z slechts 5,9 seconden nodig om 100 km/h te bereiken.


De Nissan 350Z kwam bij ons voor een inspectie, de klant had de auto net gekocht en wou weten wat de technische staat van de bolide was.


Na inspectie bleek dat de auto een grote onderhoudsbeurt en wat kleine aandachtspunten nodig had, bij de 350Z moeten om de 90.000 km de kleppen van de motor gesteld worden, hierbij moet een groot gedeelte van de motor los worden gehaald voordat deze klus gedaan kan worden.


Bij de Nissan was dit al een aantal jaar niet gebeurt, het was dus noodzaak om dit bij de sportcoupé weer te doen, bij het demonteren van de kleppendeksel brak er 1 klepdeksel bout af. Eerst alles afgeschermd voor het boren om slijpsel in het motorblok te voorkomen


Eerst alles afgeschermd voor het boren om slijpsel in het motorblok te voorkomen

een afgebroken bout is altijd een lastig iets, en bij deze helemaal, want het is de achterste bout in de hoek, lastig bij te komen, echter maakt dit het niet onmogelijk, want wij denken niet in problemen, maar in oplossingen! Hans bezig met het boren in het afgebroken boutje van de cilinderkop


Hans bezig met het boren in het afgebroken boutje van de cilinderkop Het gat geboord, geen schroefdraad aangetast zodat dit nog gebruikt kan worden

Het gat geboord, geen schroefdraad aangetast zodat dit nog gebruikt kan worden Een Torx dop in de geboorde bout, en we krijgen de bout eruit zonder schade aan het motorblok

Een Torx dop in de geboorde bout, en we krijgen de bout eruit zonder schade aan het motorblok Dat zo iets kleins toch zulke ‘problemen’kan geven, klus geklaard!

Dat zo iets kleins toch zulke ‘problemen’kan geven, klus geklaard!

Dit probleem kan komen door achterstallig onderhoud, maar ook door metaalmoeheid, wie zal het zeggen? Wij zeggen altijd: beter voorkomen als genezen, probeer het dus voor te wezen en pleeg het juiste onderhoud zoals voorgeschreven.


Heeft u geen idee wat de juiste voorschriften zijn? Bel gerust voor vrijblijvende informatie of prijzen voor onderhoud of reparatie voor uw auto.


“Wij denken niet in problemen, maar in oplossingen!”