Renault Dauphine restauratie

De Renault Dauphine net binnen in Autobedrijf Harderwijk


De Renault Dauphine was een automodel van de Franse autofabriek Renault. Het model werd in 1956 op de markt gebracht als opvolger van de Renault 4CV. De cilinderinhoud was 845 cc, daardoor kreeg de motor 32 pk, de topsnelheid van het model was 112 km/uur.

De Dauphine was een succes, tussen 1956 en 1967 werden er 2,12 miljoen van gebouwd. Na heel wat jaren te hebben stil gestaan vond de eigenaar het tijd dat de Dauphine weer aandacht kreeg, de remmen zaten vast, de motor liep niet, en er bleek aardig roest aan te zitten, ook niet gek voor een auto uit 1962, het was tijd om de bolide een 2e leven te geven!



De auto’s van vroeger waren gevoeliger voor roest dan tegenwoordig, de delen metaal, laksoorten, en de constructies zijn enorm verbeterd ten opzichte van 50 jaar geleden. Door de roest verliest de carrosserie haar stevigheid en neemt het dragend vermogen van een auto flink af. Dit kan tot zeer onveilige situaties leiden en het is daarom niet voor niets dat teveel roest leidt tot APK-afkeur. Bovendien wilt elke oldtimer-liefhebber zijn bolide in nette staat!

De rechter dorpel, passen en meten

Het 1e stuk dorpel erin gelast


Bepaald plaatwerk is voor auto’s die 50 jaar oud zijn niet of nimmer te krijgen, zo ook voor de Renault Dauphine, Mark en Hans hebben dit dan ook zelf met de hand vervaardigd, zelf op maat geknipt, gezet en gelast.

Naast het plaatwerk hebben de monteurs zich gericht op het klaarmaken en afstellen van de auto. Een vaak voorkomend probleem bij een auto die zo lang stilstaat is mankementen tijdens het afstellen van de auto, vaak gaan dan veel componenten kapot waardoor je weer bij de basis begint.


De volgende werkzaamheden hebben we verricht:

- Kleppen afstellen
- Contactpunten afstellen
- Carburateur reviseren en afstellen met op maat gemaakte onderdelen
- Sluiting repareren van de stroomverdeler
- Rotor en verdelerkap vervangen
- Waterpomp vervangen, deze zat vastgeroest op het motorblok

Monteur Mark en Hans bezig met de motor

Na meerdere keren afstellen en proberen en componenten vervangen liep de auto dan eindelijk goed. Heel anders als de gemiddelde auto van vandaag de dag waar je alleen een computer kan aansluiten, eer voor ons werk!


Wij als Autobedrijf Hans v.d. Broek kijken dan ook terug naar een mooi en toch weer leerzaam project!