Schokbreker kapot Renault Megane

De Renault Megane voor de voorinspectie op de brug


De belangrijkste functie van de schokdemper is om het wiel zoveel mogelijk contact met het wegdek te laten behouden. Als het wiel over een hobbel gaat, word de veer ingedrukt en absorbeert daarmee mede de schok. De energie die de veer geeft als deze weer terug wil naar zijn normale lengte bij het uitveren moet geabsorbeerd worden door de schokbreker. Anders gaat de auto stuiteren door de slechte werking van de veer.


Oneffenheden uit het wegdek worden door de schokdemper/veer combinatie opgevangen en geneutraliseerd. Dit zorgt er voor dat de wielen continu contact met het wegdek behouden waardoor de aandrijving, de stuurinrichting en de remmen van de auto optimaal werken. Daarnaast presteren de banden optimaal bij goedwerkende schokdempers. De banden zullen ook minder snel slijten.


Als een van de schokbrekers gaat lekken verandert de hoeveelheid olie in de werkcilinder en verliest de schokbreker zijn werking. Het wiel zal steeds sneller het contact met de weg kwijtraken en daardoor wordt de remweg langer maar ook de wegligging wordt verslechterd. Door de ongelijke werking tussen de linker en de rechterschokbreker zal de auto bij remmen en in de bochten merkbaar afwijken. Schokbrekers moeten dan ook altijd gelijktijdig vervangen worden om dit onderlinge verschil op te heffen.

Bij de Renault Megane die wij vandaag in de werkplaats kregen bleek een gebroken schokbreker onder te zitten, dit verhoogd risico op een nare reactie van de auto in geval met een noodstop of uitwijkmanoeuvre!


De gebroken schokbreker gedemonteerd.


De nieuwe Monroe schokdemper.


Tip: Heeft u het idee dat u een probleem heeft? Laat kosteloos uw schokdempers testen bij Autobedrijf Harderwijk, hét Monroe Safety Expert Centre in uw regio!